Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Gong i jego przejmujący dźwięk

Gong i jego przejmujący dźwięk

Budowa gongów liturgicznych 1

Gongi liturgiczne to instrumenty perkusyjne i podobnie jak dzwonki muszą być odpowiednio wykonany, aby uzyskiwać z nich stosowny dźwięk, barwę i jego wysokość. Z tego też powodu gongi liturgiczne oraz zwykłe gongi wykonuje się z mosiądzu. Dodatkowo są okrągłe, bądź przybierają kształt kopuły. Montuje się je na jednej, cienkiej „nóżce” bądź sznurze, które mają jak najmniej ingerować w drgania gongu. Na podstawie tych drgań wydawany jest odpowiedni dźwięk. Grubość oraz wielkość gongu zależą od wymagań zamawiającego. Oczywiście wszystko to ma wpływ na jakość wydobywającego się dźwięku. Podobnie wykorzystywany materiał bardzo na niego wpływa.

Gongi wykonuje się najczęściej z mosiądzu. Metal ten ma odpowiedni połysk i jest bardzo odporny nie tylko na uderzenia w gong (nie odkształca się), ale też na dotyk (nie rdzewieje). Gongi często są też pokrywane dodatkową warstwą szlachetnego metalu. Czasami tylko punktowo, ze względu na charakter liturgiczny. Często montuje się dwa lub trzy gongi na jednym podstawku. Dzięki temu można uzyskać ciekawszy dźwięk, niż przy wykorzystaniu tylko jednego gongu.

Gongi liturgiczne są zdobione jedynie u podstawy bądź u góry nóżki, na której stoją. Nie ma to wpływu na jakość dźwięku, a może pokazać jakie jest przeznaczenie instrumentu. Wykorzystuje się je podczas mszy, w trakcie eucharystii. Jest to praktycznie jedyny moment, kiedy potrzeba tak donośnego dźwięku. Jednocześnie ze względu na to rzadkie zastosowanie, należy zadbać o to, by zawsze dźwięk z gongu był donośny i ciężki do zapomnienia.