Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Gong i jego przejmujący dźwięk

Gong i jego przejmujący dźwięk

Kilka słów podsumowania

Gongi liturgiczne należą do rodziny instrumentów perkusyjnych. Oznacza to, że aby wydobyć z nich prawidłowy dźwięk należy uderzać w nie z odpowiednią siłą i częstotliwością. Dodatkowo, żeby nie zniszczyć samego gongu i osiągnąć maksimum jego możliwości do uderzania korzystamy z dopasowanej do konkretnego gongu pałeczki. Patrząc na jej budowę możemy szybko zauważyć, iż posiada ona miękko zakończoną końcówkę. Ma to sprawić, że nawet mocniejsze uderzenie w gong nie odkształci go, a przez to nie uszkodzi. Warto pamiętać o tym drobnym fakcie, gdyż uszkodzony gong nie będzie się już nigdy więcej nadawał do użycia i świątynia będzie zmuszona do zakupu nowego instrumentu.

Gongi liturgiczne produkuje się z mosiądzu. Metal ten jest odporny na zniekształcenia oraz na rdzę, dzięki czemu instrumentem można się bardzo długo cieszyć, bez zbędnych technik konserwacyjnych. Gongi w kościele katolickim przybierają kształt półotwartych pokryw, a nie talerzy jako to ma miejsce w wielu przypadkach. Często montuje się kilka gongów naraz, by uzyskać efekt tzw. wodospadu – dźwięk narasta tak, jak odgłos spadającego wodospadu – od samej góry, gdzie woda zmienia swój kierunek, poprzez nabieranie prędkości i uderzenie w taflę u podstawy.

Gongi wykorzystywane są podczas mszy w kościele katolickim tylko w jednym momencie. Podczas eucharystii, w momencie podniesienia kielicha z konsekrowaną Hostią ministrant lub subdiakon informuje o tym fakcie wiernych właśnie uderzeniem w gong. Jest to jedyny moment, kiedy się je wykorzystuje w trakcie mszy. Chyba, że bierzemy udział w adoracji Najświętszego Sakramentu.